Risiko Anda Buat Intermitten Fasting Sendirian?

Apa itu Intermitten Fasting? Berisiko ke bila mana mengamalkan tanpa panduan yang betul? Risiko anda buat IF sendirian pula bagaimana? Sebenarnya bukan la risiko pun yang negatif pun, tapi ianya adalah yang POSITIF bilamana kita buat IF ni dengan cara yang betul. IF ni macam kita puasa biasa dan boleh je minum air putih (jangan la air manis okey). Biasa puasa kan, jadi IF ni pun sama, cuma jam yang berbeza dan boleh minum air putih.


Antara contoh atau kesan sampingan bilamana anda baru nak mula IF ni adalah;
"Isteri saya kan baru cuba IF ni, tapi tak boleh nak tahan. Dia senang nak naik angin (marah) dan juga terasa sakit kepala".

Ini kebiasaannya berlaku bilamana atau di namakan "Sugar Craving", disebakan yang mengalami keadaan ini dah terbiasa mengambil karbohidrat ringkas setiap hari seperti nasi, mee, dan roti. Sebab tu anda yang mengalami kesan sampingan di atas cepat nak marah, rasa mengantuk, rasa lemau atau lemah, dan ada juga yang tak boleh nak fokus buat kerja. Alasan pula tak nak mula buat IF kan.

Namun, bila diberikan air manis seperti teh tarik, nescafe tarik ke automatik mata segar kan? haa macam mana tu? Macam kita puasa la kan, seharian puasa, bila berbuka tu minum atau pekena pula kuih manis-manis, air manis-manis, wahhh segar terus, tapi sepanjang puasa sebelum berbuka, ehh tak larat la, lemau la tak semangat la kan. Lepas ni kena kuat okey, dan mula buat IF dengan ilmu nak?

Setuju tak? 
Over gula la tu...

Nak BEST bila mana buat IF ni anda AJAK PASANGAN anda buat sama-sama, jangan la buat sendirian. Tak seronok. Boleh ajak kawan-kawan, dan lagi ramai lagi meriah. Kenapa? sebab anda macam-macam ilmu korang akan dapat dan paling best menu-menu IF ni banyak yang sedap tau korang.

IF yang BETUL anda IKUT 

Intermitten Fasting ni sebenarnya seronok tau korang, macam kita puasa Ramadan, tapi puasa Ramadan ni TAK BOLEH la nak minum air walaupun sedikit, walaupun air kosong semata. Berbeza dengan IF ni, anda boleh la minum air putih @ air kosong. Dah biasa juga kan puasa Ramadan, puasa pun tak lama lagi jadi bolehlah mula IF ni lepas ni okey. Boleh cabar pasangan masing-masing baru seronok okey.

Bertangguh memang tak jadi tau korang IF ni, kena kuatkan semangat nak MULA, bila dan mula, eh laju je korang akan buat, percaya la. Dan satu lagi, korang jangan la terus buat lama-lama atau berjam-jam, korang boleh mula ikut jam korang, contohnya 8jam dulu, naik ke 12jam dan 16jam dan seterusnya. Jangan paksa ikut orang lain. Badan anda, anda pasti tahu kan. 

Kelebihan Intermitten Fasting

Dan sekali juga saya nak ingatkan andai anda antara yang tersenarai di bawah, TOLONG yang, sabar-sabar dulu okey. Pastikan andai bukan senarai di bawah baru boleh nak mulakan IF korang okey.



Dan, seperti yang saya janjikan tadi nak SEMANGAT IF ni, kena buat reramai, tak seronok bilamana buat sendirian tau. Kena ada GENG buat baru ada cabaranya, boleh juga tukar-tukar menu dengan kawan-kawan. Dan ni antara menu IF kami, nanti saya kongsikan lagi banyak menu IF untuk anda, baru la BERSEMANGAT nak teruskan IF kan. Tapi, bila dan mula buat dan ada geng, percaya la korang akan dapat kesannya dan teruja nak teruskan buat IF ni sampai la korang tak nak tinggalkan menu-menu IF korang. gituuuu

Sedapkan 

Menu simple tapi sedap tau korang

Oh ya, korang boleh ke link Intermitten Fasting info kat sini juga tau, kawan saya akan kongsikan juga serba sedikit lagi info tentang IF ni okey. Terima kasih korang, jumpa lagi di bebelan momy seterusnya okey.


#projekmegablog
#shakleethrive2023
#shakleetriumph2023
#blogmegashaklee
#pengedarshakleekulim
#shaklee
#shakleekulimreadystok



Terima kasih melawat kawasan. Jom dapatkan produk terbaik dan jana income bersama linakhtargroup

No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...