Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Friday, 12 June 2015

5 Sebab Kenapa Ibu-Ibu Muda Zaman Sekarang Mudah STRESS Dengan Anak-Anak

Bujang dulu tak nak fikir semua ni, ada kekasih sibuk la ajak kawin kan.. belum puas membujang dan ajak kawin sebabkan "godaan" .. Ni kira ok la sebab lebih baik kawin kan...

bina kerjaya bersama shaklee

Tapi lepas dah kawin, tak pula nak merancang.. muda lagi belum puas "honeymoon" dengan mr.suami dah "lekat" - Alhamdulillah - rezeki ALLAH SWT bagi awal kan... Ramai lagi ynag menanti zuriat tak dapat-dapat... Tapi tak tanya diri sendiri dulu sebelum semua ni berlaku...

Betul ke dah bersedia segalanya.. mental dan fizikal? jiwa muda la katakan... tapi tka mikir semuanya apa yang bakal berlaku di jiwa muda.. bersediakan or belum ... tau-tau bila dah ada anak.. mula tak tentu hal.. seterusnya STRESS tak sudah2...

Antara PENYEBAB ibu muda sekarang ni sangat terdedah dengna "STRESS" yang tak sudah-sudah ni.. banyak sebenarnya.. Tapi kali ni 5 sebab yang paling ketara ibu muda zaman sekarang mengalami "gangguan emosi" sebenarnya...

1. Kerjaya belum stabil -Yang mana semuanya perlukan DUIT- Zaman Duit sekarang ni..

Dulu bujang boleh la "shopping" sana sini.. beli ikut suka hati.. dah kawin? semua tersekat.. buatnya lepas kawin nak duduk dengan suami.. suami isteri kerja jauh.. terpaksa la isteri berhenti kerja dan ikut suami.. dan bila dah hamil.. tak da mood pula nak cari kerja lain.. "perangai ketika hmail ni kan pelik2" layan kan laaa... nak shopping dah tak boleh.. nak beli peralatan baby pun belum lepas.. terpaksa la "tersekat" impian nak shopping untuk diri sendiri... dahh STRESS terjadi lagi....

2. Belum Bersedia sebenarnya nak ada anak atau nak enjoy lagi.. tau-tau lekat...

Konon nak kawin lepas tu kumpul duit untuk kehidupan lebih selesa lagi.. nak ada segalanya lengkap bagai baru nak ada anak... Tup-2 Allah bagi awal.. Syukran.. Tapi jiwa pula bagaimana? kerjaya dengan tak ke mana.. dengan simpanan pula tak kemana lagi. habis ribu-riban masa kawin grand2 dulu.. .lagi??? Persediaan nak bergelar ibu tak semena lagi.. Diri sendiri dan suami pun belum teratur.. Perangai suami isteri trserlah saat tinggal bersama.. - Dulu masa bercinta bagai.. KENTUT bau pun wangi... - sekarang.. perangai memasing.. itu tka kena ini tak kena... Dahhh TENTION lagiiii.... - Terima seadanya.. anak-anak ni kan pembawa rezeki; pasti akan hilang stress tu tau.. - percayalahhh....

3. Bila dah ada anak ni.. Nak atur masa depan mereka yang bagaimana dengan zaman gadget ni.

Dah pula satu hal lagi... anak masih kecil tapi dah sibuk fikir tentang masa depan anak-anak.. WAJIB.. zaman sekarang ni zaman segera dan cepat dan lagi-lagi gadzet.. IT la sangatttt... Sekali nak fikir itu ini untuk terbaik anak-anak.. Tanpa fikirkan kemahuan si anak kecil. .ibu ni terlalu sibuk dah tentukan itu dan ini.. Allahuakhbar.. tak ikut cakap ibu.. marah la bagai.. lepas tu anak tak capai target seperti yang ibu nak kan.. dahhh STRESS lagii. Tak habis-habis tu lagi...

peranna ibu bapa

4. Bila dah sibuk bekerja atau walaupun surirumah tangga sepenuh masa.. Tapi tak ada masa bermain anak-anak walaupun 30minit...

Ni antara yang paling kita lupa.. Tak kisah la kita ni ibu bekerjaya ke .. surirumah ke.. masa bermain dengan anak-anak 5minit je.. dah.. ALASAN penat la.. itu la ini la... si anak memberontak dan bermain sendiri.. dahhh sepah rumah bagai.. dahhhh TENTION lagi dengan perangai anak sebab kenapa? dah tak bagi masa bermain dengan anak-anak.. Jadinya..anak-anak ni buat macam tu nak tarik perhatian si ibu la .. kalu tak.. hmmm satu hal lagi tekanan melanda...
kerjaya surirumahtangga
Kurang bermain bersama anak


5. Suami kurang ambil PERANAN?

Dah pula..suami pula terkena? alasan ke ni lagi? nak suami ambil peranan dan membantu menguruskan rumahtangga bersama anak-anak, tapi suami? sibuk dengan game COC? SOC? game ball? Striker? apa-apa lagi la... (saya kurang arif bab-bab game hp ni) , suami mengadap hp je tanpa membantu isteri.. anka-anak? buat hal lagi.. sebab? kurang perhatian lagi dari ibu dan ayah.. marah lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii... alahai isteri... mau tekanan lagi.. tinggi darah tak pasal-pasal....

Kurangnya Peranan Suami

Seterusnya? JANGAN ibu muda ni pengsan sudah...

Tapi sebenarnya.. sedari nak kawi.. ini semua perlu di bincangkan. bukan bincang BERAPA NAK ANAK masa sebelum kawin.. DAH KAWIN? baru sorang jaga dah haru biru rumahtangga pula ye dak???

Peranan isteri sebenarnya tak banyak bila suami MEMBANTU.. Isteri? melayan suami je.. lepas tu jaga anak.. bab kewangan.. semua urusan masak, membasuh.. boleh je suami uruskan..

Tapi yelakan.... mana la suami sehebat multitasking macam para isteri ni... l;embutnya hati isteri nak buat semua.. sudahnya?? STRESSSS dalam diam la .. kalu ibu muda tinggi SABAR nya. tak pa.. ni? kalu ibu mudah rendahhhhhhhh sangat sabarnya??? oh no.. kesian tau anak-anak kecil...

Saya pun berkongsi ilmu juga.. Suami ni kalu kita tak cakap gini.. susah..tapi kalu kita cakap.. waaaa ^_^ kita.. percaya tak? korang boleh buat...

"abang tolong jap masak...
"abang tolong basuh baju ni dalam bakul tu jap g ek.. ..
"abang.. tolong ayang boleh.....
"abang ... tolong jaga anak jap boleh.. ayang nak masak...
"abang tolong jap...

"abang tolong nanti sapu umah ek...

Haaa... mesti dorng akan buat apa yang kita pesan kan tu.. tapi jangan di ARAH.. tu mau terbiar je kerja tu... tapi kan ada perkataan TOLONG tu..suami mana la sampai hati kecewakan isteri.. siapa tak sayang isteri woiiiii....

Ni la adat berumahtangga... jangan tau seronok je.. kenalah telan yang manis dan pahitnya bersama-sama...

Insyaallah... bagi isteri yang bekerjaya.. tambahan suami pula kerja tak kira masa.. masa bersama suami pula jarang-jarang.. buat la perancangan yang terbaik.. isteri boleh je tolong suami dari rumah tau..

Ada pendapatan sendiri dari rumah.. ada masa dengan suami... ada masa dengan anak-anak... ada masa tidur saat hujan lebatt .. waa seronok tu.. tak terkejar-kejar msa nak buat itu ini bila suami tak ada kat rumah.. dengna anak demam tak kira lagi kan...

Banyak peluang isteri boleh buat.. dan kerjaya dari rumah pun boleh bawa kita kehadapan lebih dari makan gaji juga tau.. TIADA ARAHAN.. & TIADA PAKSAAN lagi...

Banyak peluang kita boleh buat.. salah satunya sekarang ni YES PROGRAM dengan kerjasama kita semua.. saya boleh capai .. korang PASTI boleh bina kerjaya korang juga dengan lebih maju lagi tau... Bagaimana? senang je.. korang klik ni dan rebut peluang ni kali ni.. JANGAN tunggu lelama.. nanti menyesal

Nak penerangan lebih lagi? Boleh ... Cari saya terus di sini;

Puan Lina
017-5836865
Pengedar Shaklee Kulim & 1Malaysia termasuk Brunei
SidPRO anda 867601

Bermula SEKARANG @ TAK? peluan ada depan mata anda semua... saya sedia membantu...

Masalah SELESAI.. no more STRESS-STRESS hokey!



No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...