3 Tips bagaimana nak ajarkan anak KEMAS SEMULA PERMAINAN yang diselerakkan oleh mereka sendiri!

Assalamualaikum dan selamat pagi semua pembaca blogger mommylina. Pagi ni nak kongsikan sedikit tips yang saya sendiri amalkan bersama anak-anak bijak saya ni.
.
3 Tips bagaimana nak ajarkan anak KEMAS SEMULA PERMAINAN yang diselerakkan oleh mereka sendiri!
.
pengedar shaklee malaysia

Ha nampak senang kan? Bukan nak menghalang dari anak-anak bermain ke atau sebagainya. Tapi alangkah bagusnya bila sebaik mereka dah puas bermain, dan mereka tahu apa yang mereka perlukan lepas bermain.
.
Setuju tak?
.
Sudah pasti para ibu rasa lega bila anak-anak boleh berbuat demikian kan?
.
Lepas main, lepas sepahkan, mereka susun semula. Walaupun tak la sekemas kita yang dewasa ni nak berkemas. Tetapi asalkan mereka simpan semula lepas bermain.
.
Senangkan...
.
3 tips yang mungkin membantu para ibu dalam masa sama menyenangkan sebahagia kerja kita di rumah..
.
Antaranya???
.
1. Nak bermain BOLEH, lepas main KEMAS SEMULA, sambil KITA pun ikut kemas dan ajak mereka buat bersama-sama kita. Baru anak-qnqk pun SERONOK juga kan. (Ibu hebat, nampak tak apa yang saya tekankan? Tulisan hurus besar dan bold tu? Cuba amalkan pada anak-anak)
.
2. Kita sebagai ibu, kena PANTAU mereka bermain dalam masa sama PASTIKAN LEPAS MAIN KEMAS, ye abang.. kakak... adik yang bijak-bijak semua ni,sayang ibu kan.. (Pujian pada anak-anak penting juga tau. Bila mereka rasa dihargai, mereka akan rasa seronok nak tolong ibu mereka kemas.)
.
3. BIASAKAN MEREKA dengan memastikan semua permainan DIKEMAS SEBELUM TIDUR PETANG atau TIDUR MALAM. Dan beritahu mereka AKAN MASA BERMAIN BILA, REHAT BILA dan MASA TIDUR bila.. Jadi secara tak langsung kita ajar anak-anak kita masa, bermain dan mengemas.
.
.
Dan.. SILA PASTIKAN jangan sebut perkara yang membuatkan mereka rasa tak seronok atau perkataan yang mereka hilang percaya akan kita.
.
Contohnya, kita ajarkan mereka berkemas, pada awalnya mereka mesti tak akan ikut apa yang kita sarankan.. bila dah penat berkata-kata, kita terlepas cakap pula...
.
"kemas mainan ni semua balik, kalau tak ibu buang nanti."
.
Tak esoknya anak-anak bermain lagi dan tak kemas,ulang lagi ayat tersebut... dan ulang lagi, tapi si ibu tak pun buang mainan mereka tu. Jadi tanggapan anak-anak???
.
Hati-hati tau... anak-anak kita ni semua BIJAK-BIJAK, betul tak?
.
Bila apa yang kita kata tu kita tak buat.. malah "ayat je" , mereka boleh mengagak dan menilai semuanya. Setuju???
.
.
Jadi apa yang kita sebagai ibu hebat ni nak buat??? Senang je, pada awalnya mungkin agak "payah" tapi percayalah..anak-anak pasti seronok nak main dan lepas main merka tahu nak buat apa.
.
PERCAYA SEBELUM BERJAYA.
.
Haaa... buat seikhlas hati kita, dan niat nak anak-anak kita bertanggungjawab dan bantu kita secara tak langsung kan..
.
Cuba la.
Moga MEMBANTU para ibu hebat diluar sana. Saya kongsikan dan moga perkongsian ini membantu kita semua..
.
Anda IBU HEBAT? Kongsikan yang anda IBU & ISTERI YANG HEBAT!
.
.
Cerita CintaHati
Mommylina bersama anak-anak bijak mommy.
.
Sering dan kerap penat lakukan kerja harian? Moga ini MEMBANTU IBU GOJES JUGA.
.
.
vivix shaklee
Sihat yang MAHAL HARGANYA. Hargai SIHAT ANDA.

set pantang
Sedang BERPANTANG? Nak dapatkan SET PANTANG anda? 
 
.

No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...