Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Monday, 24 November 2014

Kenapa Anak-Anak Semakin DiMarah Semakin AGRESIF?

Luahan di petang hari..Kenapa anak-anak semakin dimarah semakin agresif pula mereka ni, disuruh diam 1saat pun tak menjadi-jadi... Dan perasan tak.. makin kita marah anak-anak kita.. makin tu mereka lagi akan buat..Hanya selepas beberapa saat or minit...

ragam anak-anak
Sebenarnya ada faktor kenapa mereka sebegini.. Tanpa kita sedari ini adalah cara mereka luahkan perasaan mereka yang kita tak faham.. Kita dulu pun begini agaknya masa mak ayah kita membesarkan kita kan.. Tapi betul, zaman kita dulu dan sekarang sangat berlainan cara..Kita dulu nak mengadap gadget atau komputer pun punyalah amat susahkan... sekarang? semua boleh dapat dengan cepat dan pantas..

Antara faktor anak-anak ni, semakin kita marah semakin aktif adalah kerana mereka dari cara kita menegur mereka juga... kasar kita tegur..kasar juga la perlakuan mereka..

jangan marah anak-anak pintar

Contohnya, saat mereka melakukan kesalahan dan dalam masa sama perasaan kita tak tenteram dengan pelbagai masalah dan tekanan.. secara tak langsung kita memerahi anak kita dengan nada dan emosi yang sangat tinggi, dan adakalanya kita terpukul mereka secara tak sengaja bukan?, sehinggakan mereka hanya takut seketika sahaja... Sebaik melihat kita diam..mereka kembali dengan aktiviti lasak mereka...

Kenapa kita tidak melakukan pelukan erat kepada anak yang sedang agresif ini dan mengatakan pada mereka....

"anak jangan la buat macam ni.. tak elok tau..nanti orang lain tak suka... tak sayang kat mommy ke?"

Tenangkan anak yang sedang memberontak.. bukan menghukum mereka dengan merotan, tapi kalu keadaan mereka belainan... ambil tindakkan untuk menghentikan siara television yang mereka sedang lihat.. biarkan seketik..dan ya.. mereka pasti menangis sebab siaran tv mereka di ganggu atau di tuutp.. Tapi secara tak langsung boleh kita dakap mereka dan katakan.. kalu buat lagi. jerit-jerit .. mommy tak buka tv..

Bila keadaan tenang..jiwa kita pun tenang.. pasangkan semula kepada mereka.. TAPI sentiasa ingatkan mereka untuk kebaikan mereka... Yela..siaran tv sekarang ni kan ada yang menganggu emosi..ada yang bermain secara kasar dan ganas pun ya juga..sedangkan kartun pun cerita yang tak memberi banyak kebaikan...

Ini juga cara saya..bila anak saya berkelakuan baik..saya bawa jalan-jalan.. puji dia adalah seorang abang yang baik... Insyaallah..selagi kita kena juga banyak bersama dengna karenah anak-anak kita ni...

Kadang tu meruntum jiwa juga dengan anak-anak ni..tapi betul..kita ynag mencorakkan anak-anak kita... kemudian bila di alam persekolahan.. adalah 50-50.. cikgu dan kita.. tapi sebolehnya...saya nak 60-40.. saya yang 60 dan mereka kat sekolah 40 .. sebab biar mereka bersama kita lebih lama berbanding dengan orang lain... dan sebab ni juga saya berhenti kerja saat orang lain berkata.. JANGAN BERHENTI!!!

Tapi saya memilih juga untuk menjaga anak-anak saya sendiri, asalkan saya dengan anak-anak... dan biarlah rumah bersepah sekali pun.. lumrah la kan.. ada anak-anak kecil ni.. mainan mereka segala bagai.. Esok-esok mereka dah dewasa... saat rumah bersepah tu pasti dah berlalu...

Love sharing wif

Jom kita berubah dari sekarang..dan saya sedia membantu anda
Cari saya di sini untuk kita sama-sama lakukan "transformasi".
 
--> Pengedar Shaklee Kulim | 017-5836865 <-- 
Untuk sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee ... anda boleh terus hubungi saya.
 
Fb ~ LinzShopee | Page ~ KedaiVitamin


8 comments:

  1. perkongsian parenting terbaik.
    tq for sharing..
    lps ni kena byk bersabar

    ReplyDelete
  2. Betul tu mommy. Banyak kali saya perasan, lagi kita keras, lagi budak melawan dan tak nak ikut cakap. Apa yang saya dah belajar, cuba pujuk dan bercakap dengannya. Walaupun dia nampak tak faham, cuba berkomunikasi. Budak akan slow down kemarahan, pastu ok. Yang penting memang kene banyakkan sabar. Kekerasan memang kene tolak jauh2.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan... cuba bezakan dari segi kekasaran dan kelembutan.. kelembutan walaupun mereka makin meragam..tapi mereka tak akan ulang perbuatan yang sama kalu kita talk slowly ngn dorng.. biar la anak2 kan...

      Delete
  3. tq for sharing....
    info parenting terbaik... patut dibaca oleh kaum ibu

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-2.. moga sangat membantu utk kita improve diri kita kepada yang lbh baik..insyaallah...

      Delete
  4. Akak setuju dengan Lina. Sebenarnya memang puas hati kalau berpeluang asuh anak sendiri. Depan mata kita dia membesar, kita dapat pantau ragam setiap anak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan kak @Farrah MF ... sebenarnya kita ni sangat penting untuk anak-2... insyaallah moga kita menjadi ibu yang terbaik untuk anak2 kita...amin

      Delete
  5. Setuju dengan cara awak tu Lina.... Kadang tu kita tau cara dia, kena peluk dan cakap baik baik tapi tulah bila hati sudah panas ......semua pun lupa geram punya pasal!

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...