Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Friday, 7 November 2014

Jangan Bezakan Anak Pertama Dan Kedua!!!!

Kelahiran anak pertama yang sangat dinanti awal perkahwinan dan penantian pertama, dan kelahiran anak kedua di beri perhatian sebab "alasan" adik masih kecil dan perlukan perhatian lebih... Sebenarnya JANGAN BEZAKAN ANAK PERTAMA DAN ANAK KEDUA ni... dan jangan terlalu manjakan anak kedua, semata-mata alasan nak beri perhatian lebih kepadanya....


Anak-anak ni selalunya minta perhatian lebih tu yang ada kalanya lebih aktif..lebih manja lebih la segalanya.. dan cemburu anak-anak ni pun boleh tahan juga tau... kalau lah anak-anak korang seperti di gambar di atas.. satu rumah conteng habis.. korang mesti naik marah pada awalnya kan... Tapi sedar kah kita itu semua taktik mereka untuk tarik perhatian..dan mereka ni sebenarnya lebih bijak..sebab pandai menarik perhatian kita...

Untuk anak petama dan kedua.. .jangan sesekali kita bezakan kasih sayang..kadang kita terlebih kan si adik.. si abang pula buat perangai.. kadang kita bermain untuk si abang..si adik pula minta perhatian... betul kan.. sebab ni kejadian kat saya juga... Tapi sekuat mana mereka menjerit nak minta perhatian... kita cuba JANGAN untuk berkelakuan seperti ini...
prihatin ibu dan bapa

Adakalanya.. si abang ni nak makan main-main..so saya suapkan je si abang untuk makan, baru kita puas hati.. tapi bila si adik melihat.. bukan main lagi menjerit dia.. ayah dia main dengan si adik pun tak nak dia..  ni la CEMBURU anak-anak kan.. Tapi seronok.. so saya ambil si adik.. susukan ..dan saya tetap suapkan si abang sampai habis nasi dia... 

Kadang kita ibu bapa ni, hilang kesabaran.. saya sangat-sangat cemburu dengan cara orang yang betul-betul sabar melayan karenah anak-anak ... Dan saya jadikan "cemburu" itu untuk saya lebihkan perhatian untuk kedua-dua anak saya...bila si adik tidur.. masa melayan si abang..ajar dia membaca..mengaji.. mewarna.. dan bila si adik bangun biarkan mereka bermain bersama.... dan anak-anak meragam or menangis ni, sebenarnya mereka perlukan pelukan kita... maka peluk lah anak-anak kita untuk mereka merasai kasih sayang kita dan mereka rasa di sayangi dan lebih selamat....


Bagi saya istilah "membezakan anak pertama dan kedua" ni tak perlu..sebab pasti salah satu akan kecil hati... dan akan meninggalkan kesan di hati mereka.. saya bukan la berpengalaman sangat dalam mendidik anak-anak..sebab anak-anak saya kecil lagi.. tapi saya sering bertanya pada orang-orang lama ynag berpengalaman, mak ayah.. mami.. dan saya sering membaca motivasi..dan jadikan segala pengalaman orang lain kepada saya untuk saya TAK BUAT perbezaan ini... 

Dan saya juga tak akan buat anak-anak saya cemburu sesama mereka sebabkan lebih kasih sayang salah seorang... tak nak la kan macam tu...

Dan apa yang penting sangat untuk ibu dan ayah adalah KESABARAN adalah kunci untuk menjaga anak-anak.. apatah lagi macam saya ni suri rumahtangga 24jam bersama mereka...maka kasih sayang tu sayag curahkan sepenuh perhatian saya untuk mereka... YA saya akui ketegasan saya dalam mendidik anak-anak ni.. tapi kalu si adik tak la tegas mana, tapi berlaku adil bila si abang buat salah.. salah tetap salah.. ingatkan dia akan kesalahan tu tak boleh di buat dan saya selalu cakap kat si abang... "ALLAH MARAH" bila buat salah... "ALLAH TAK SAYANG " kalu buat ibu dan ayah marah.. .dan sebagainya la.. saya gunakan ayat mudah dia faham.. dan saya selalu kata.. kalu abang buat macam ni.. .nanti adik buat.. kan abang marah... abang kena jadi abang contoh untuk adik... 

Tapi ye la anak-anak kan.. hari ni ingat..esok buat lagi.. tapi it's ok.. jangan beban kan diri.. dan sebagai ibu ayah ... biarkan mereka main di rumah..selerakan mainan mereka... lepas satu masa .. ajak mereka menyusun semula mainan yang mereka selerakan... dan ini lah cara saya.. .dan cemburu nya saya pada ibu yang tak cerewet ni saya buat kat diri saya...

Dan.. ini lah anak-anak saya... mereka boleh bermain bersama... dan mereka boleh berebut main sesama mereka... tapi apa yang saya sukaaaa sangat.. mereka bila beberapa jam tak jumpa..sekali jumpa.. senyum sengeh si adik dan si abang sangat mendamaikan.... Alhamdulillah... 
zuriatku
si abang mengajar si adik melukis...

ragam anak-anak
si adik menguasi Tab si abang...
Anak-anak ni anugerah... semoga saya dan anda juga mampu menjagi ibu yang sangat HEBAT untuk anak-anak kita semua, generasi masa depan kita dan negara kita... mendidik bukan memerintah... nengasuh bukan mendera... ikhlaskan hati menjaga anak-anak.. insyaallah... kita mampu menjadi isteri yang soleha dan ibu ynag terbaik untuk anak-anak kita... 

Salam sayang dari mommylina 
Kulim vs Sabah vs Pahang
Pengedar Sah Shaklee 867601

2 comments:

  1. Salam Ina,

    menarik tips2 ini. nanti kalau saya ada kedua boleh apply tips ni. maklum lah icha ni kuat cemburu orangnya.

    keep sharing ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumalam @Azrin Mohd.... haaa betul-2 rin, Icha kan lama sangat tak da adik tu..so nanti rin akan alami lain lagi suasana... tapi best sedari rin hamil lagi, rin gtau dia suh sayang adik dia..so dia boleh terima akan kehadiran adik dia dalam hidup dia....

      thanks rin.... gud luck untuk 2nd baby... hihi

      Delete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...