8 nasihat untuk suami dan keharmonian rumahtangga bersama...

Dalam kita suami isteri.. pasti akan ada gaduh walaupun kecil kan... tapi jangan di biarkan berlarutan dan di lanya sangat ego memasing.. tak ada gunanya pun kan? Percaya?

tips rumahtangga

Moga tips malam ni membawa sedikit kesedaran untuk para suami kita... dan kita sendiri tahu bagaimana suami kita juga kan.. kita lebih kenal mereka luar dan dalam daripada orang lain..sekali pun mak ayah mereka juga... Percaya? dan ya.. mak ayah suami kita juga tahu..tapi tak secara keseluruhannya..

Antara yang boleh kita luahkan dan kongsikan untuk panduan suami kita....
============================================================

1. Hargai isterimu sebagaimana engkau menghargai ibumu, sebab isterimu juga seorang ibu dari anak-anakmu.

2. Jika marah boleh tidak berbicara dengan isterimu, tapi jangan bertengkar dengannya (membentaknya, mengatainya, memukulnya).

3. Jantung rumah adalah seorang isteri. Jika hati isterimu tidak bahagia, maka seisi rumah akan tampak seperti neraka (tidak ada canda tawa, manja, perhatian). Maka sayangi isterimu agar dia bahagia dan kau akan merasa seperti di syurga.

4. Besar atau kecil gajimu, seorang isteri tetap ingin diperhatikan (perhatian) Dengan begitu, maka isterimu akan selalu menyambutmu pulang dengan kasih sayang.

5. Dua orang yang tinggal sebumbung (menikah) tidak perlu berlaga ego, bertelingkah, siapa menang siapa kalah. Kerana keduanya bukan untuk bertanding melainkan teman hidup selamanya.

6. Di luar banyak wanita idaman melebihi isterimu. Namun mereka mencintaimu atas dasar apa yang kamu punya sekarang, bukan apa adanya dirimu. Saat kamu menemukan masa sulit, maka wanita tersebut akan meninggalkanmu dan punya lelaki idaman lain di belakang mu.

7. Banyak isteri yang baik. Tapi di luar sana banyak lelaki yang ingin mempunyai isteri yang baik dan mereka tidak mendapatkannya. Mereka akan menawarkan perlindungan terhadap isterimu. Maka jangan biarkan isterimu meninggalkan rumah kerana kesedihan, Sebab ia (isteri) akan sukar sekali untuk kembali.

8. Ajarkan anak laki-lakimu bagaimana berlaku terhadap ibunya, sehingga kelak mereka tahu bagaimana memperlakukan isterinya
==========================================================

Nak jadi suami yang terbaik dan membahagiakan isteri kamu.. hargailah isteri kamu dan anak-anak untk menjadi tauladan pada keluarga..semoga nasihat ni memberi kesedaran pada suami dan tanggungjawab pada keluarga tanpa "mengarah" pada sang isteri dan anak-anak sahaja...

mommylina
love caring and share...
017-5836865


2 comments:

  1. tips yang amat berguna utk para suami...
    follow blog sy juga ye...http://diarihatiwanieyahaya.blogspot.com...tq

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...