Resepi begedil daging homemade yang buat suami tergoda...

Haaa.. pagi ni nak story tentang resepi begedil homemade yang buat suami tergoda, mau tak nye.. air tangan isteri yang buatkan.. kompom la...

kerjaya dari rumah

Sebenarnya saya tak reti buat, once suami nak makan, saya google juga cari resepi dan catit terus dalam note kecil tau.. hahaha... biasa saya printscreen je kat hp.. tapi sebab mr.suami nak.. .saya terover rajin...

Simple je sebenarnya kan... gambar saya tak sempat nak snap, lepas masak menu makan malam, saya terus bagi anak-anak makan dulu... sebeb mr.hero kecik dah tanya..

"ibu.. lambat lagi ke nak makan.. masak lambatnya... "

Jadinya.. lepas masak.. tak da masa pegang hp masa tu terus saya ambil nasi bagi anak-anak makan dulu...

Lepas sepinggan habis.. turn saya dan suami makan pulaaa..

Alhamdulillah.. suami suka.. licin tau.. saya buat malam tu sedikit je...

Ok ni antara bahan-bahannya...

Kentang (saya belah nipis dan gorengkan sehingga kekuningan) & bland
Daging kisar ramli ( ikut banyak mana nak korang bubuh)
Bawang di hiris kecil-kecil
Bawang goreng (homemade juga lebih sedap ranggup lagi)
Daun sup (di hiris)

Cili padi (dihiris)
Telur 2biji
Minyak masak
Garam & serbuk perasa...

Cara-caranya.. .adalah.. (chewah... macam chef pula.. haha)

1. Goreng kentang dulu.. dan asingkan tunggu sejuk & bland lembut
2. Buat bawang goreng ni.. pastu korang asingkan lagi...
3. Tumis bawang yang dihiris kecil-kecil dan masukkan daging... masa seketika dan masukkan sedikit garam dan perasa... angkat dan asingkan...

Seterusnya...

Paling senang.. gaulkan kesemua... 1-3 tu.. dan doh kan bentuk korang nak.. leper or bulat pun ok je.. sya leper-leperkan.. sebab senang nak goreng...
Juga campo sekali dengan daun sup, bawang goreng, cili padi... doh dan doh... ^__^

Sudah tu... Panaskan sedikit minyak...
Hancurkan telur dan boleh mulakan mengorang...

Guna minyak sedikit je masa mengoreng... sebelum masukkan begedil korang tadi.. celupkan ke dalam telur tadi dan... masak... (api jangan besar sangat naaa...)

Lepas tu.. siap laaaaa...

Ayat saya je panjang ni.. tapi kalu korang buat.. yang dah pandai masak ni.. 10minit kot boleh siap..

Menu simple cara pun simple je... janji suami suka makan.. dan ikat suami dengan air tangan isteri.. betul da... terus saya suka makan begedil ni.. sebelum ni kalu makan kat kedai ke.. tgk pun tak.. hahahaha....

Moga membantu.. maaf la ek.. bercerita panjang lebar.. tapi betul.. sedap dan ranggup...

Nak cuba? boleh je... sebab ni antara cerita resepi saya... air tangan memikat suami.. ^__^

Semoga memberi manfaat.. live WAHM macam ni la... paling seronok...

Mommylina
Pengedar Shaklee Kulim
017-5836865

Nak macam saya? bekerja dari rumah? boleh je.. Terus cari saya di sini 017-5836865


4 comments:

  1. Begedil ni mengenyangkan juga sebenarnya..hihi..

    ReplyDelete
  2. begedil memang senang nak buat...makan gutu je dah sedap :-))

    ReplyDelete
  3. sedapkan.. kenyang lagi... suka sangat... mula tak suka.. terus suka pula kali ni...

    ReplyDelete
  4. rasa macam lama tak makan bergedil plak.. daging cincang ada ni.. hehehe..

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...