Tips elakkan pembaziran yang melampau di bulan mulia ini

Perasan tak kita ni banyak sangat membazir bulan puasa? kenapa ek? tambah-tambah ke bazar.. Allahuakhbar.. compom la kiri kanan tangan kita penuh dengan pelbagai juadah.. betul tak?

sedekah lebih baik
Bazar RAMADHAN / Bazir RAMADHAN?

Saya ni bukan la semua tau.. ada la sesetengah..terkadang tu saya sendiri juga terasa membazirnya.. walaupun air tak habis minum tu pun dah kira membazir... Kenapa saya katakan pembaziran yang melampau di bulan mulia ni?

Pembaziran ni tka elok malah sangat tak di sukai dalam agama kita pun... kan lebih elok kita membeli ala kadar.. bukan ikut nafsu kan... memangla.. dah puasa seharian.. tengah hari je dah fikir itu ini nak makan.. dah terbayang nak beli itu ni.. siap list lagi tu.. tambah kalu lalu setiap makanan tu sedap-sedap .mau di borong rasanya...

Tapi tahun ni, alhamdulillah saya jarang sangat ke bazar.. kalu pegi pun..1 TIPS saya yang suka sangat saya kongsikan...

JANGAN BAWA DUIT LEBIH DARI RM20

Kenapa? haa barang dah mahal semuakan.. bawa la duit yang sedikit, maka belinya pasti sedikit... beli apa yang PERLU sahaja.. air? boleh buat sendiri.. JANGAN MINUM MANIS lebih.. tapi biar minum AIR SUAM @ AIR MASAK lebih.. lagi baikkk...

Makanan? Beli makanan yang korang rasa tak boleh masak kat umah.. Contoh? Yong to foo ke.. Kuih muih pun memadai.. lauk? baik korang masak sendiri.. lagi fresh dan jimat..

Betul tak? simple je sebenarnya... nak jimat sangat mudah... ikut cara ni.. kalu ada duit lebih FIKIRKAN .. alama... duit minyak lagi... duit tol lagi nanti... haaaa... 

Ataupun.. lebihkan pada SEDEKAH baru amalan yang berkekalan.. betul tak? Insyaallah.. 

Dan satu saya suka.. JANGAN membeli ikut rasa perut yang tengah lapar... memang la semua nak.. sekali berbuka? makannya kuih je.. korang pasti minum air ynag lebih then kenyang... kan? makanan lain? korang mesti fikir. jap lagi laaa..sekali lepas maghrib.. daaa mengantuk..sebab keletihan... 


Dan ingatlah.. amalan PEMBAZIRAN ni tak elok.. fikirkan la mereka-mereka yang hanya makan alas perut ketika berbuka... kesian tau... so.. JANGAN MEMBAZIR.. ELAK PEMBAZIRAN..

Jom mafaatkan di bulan mulia ni dengan LEBIHKAN BERSEDEKAH, ELAKKAN PEMBAZIRAN..

Semoga kita lebih berjimat dan fikirkan apa yang boleh kembangkan duit kita.. bukan bazirkan duit kita ynag akan merugikan kita... kan2... YES PROGRAM juga bantu kembangkan duit kita tau.. Bagaimana? Tanya je saya untuk korang kembangkan duit korang..bukan kuncupkan duit dan pembaziran pula tu.. kesihatan terjaga.. pendapatan dapat di tambah juga... kan....  (klik sini)

Tanya terus dengan;
Puan Lina
017-5836865
Pengedar Shaklee Kulim & 1Malaysia juga Brunei
SidPRO anda 867601


3 comments:

  1. skrang ni makanan kat bazar ramdahan semuanya mahal-mahal.. huhu

    ReplyDelete
  2. Dari sebelum kawin sampai lah dah kawin ni, saya jadi tong sampah makanan. >.< sebelum tidur, saya kemas dapur. Ada nampak makanan tak habis lagi, saya lah tukang habiskan semua makanan dan minuman. Sayang kalau tak habis,

    Anyway, jangan lupa join giveaway http://www.fadzirazak.com/2015/07/giveaway-blog-fadzi-razak-launch-2015.html. 12 pemenang dicari!

    ReplyDelete
  3. nice tips..boleh diamalkan ni,,

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...