Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Thursday, 9 July 2015

Nak tidur lepas sahur lagi tak lepas ni? Jom renungkan...

Assalamualaikum dan selamat pagi... juga Selamat Berpuasa...Pagi ni nak konsgikan kenapa kita tak di galakkan tidur semua selepas sahur dan apatah lagi lepas solat subuh..

ramadhan

Di bulan mulia ni, yang berbaki lagi 8hari.. Kebanyakan kita akan bangun awal pada setiap untuk bersahur. Malangnya ada di antara kita tidur semula selepas subuh selama sejam kerana mengikut nafsu untuk tidur dengan alasan untuk mendapat kesegaran di tempat kerja.

Pola kehidupan sedemikian akan mengganggu pusingan biologi di dalam badan dan ini akan menambahkan keletihan seseorang. Keadaan ini disebabkan gangguan ke atas pengeluaran hormon kortisol yang berfungsi sebagai hormon kecergasan bagi seseorang.

Apabila seseorang bangun daripada tidur setiap pagi pada pukul lima pagi untuk bersahur, rutin ini akan merangsang pengeluaran hormon kortisol pada pukul tiga atau empat pagi dan akan memuncak pada pukul 11 pagi.

Apabila rutin ini ditukarkan secara tiba-tiba, dengan tidur semula selepas subuh, pengeluaran hormon ini akan terganggu dan kita keletihan sepanjang hari berpuasa.

Jika mahu tidur sebentar, saya cadangkan tiga puluh minit di waktu sebelum zohor. Selepas berwudhu dan solat zohor berjemaah, insha ALLAH kita akan berasa segar walaupun berpuasa..

Bagi saya.. sememangya sangat berbeza tau keadaan kita kaalu kita tidur selepas sahur juga selepas subuh.. seharian tu badan mesti lemau je.. tak bersemangat dan lagi la asyik nak tidur je.. dan berlain pula kalu kita tak tidur lepas sahur juga subuh.. tenaga tu luar biasa sangat... tak tidur tengahari pun ok je.. puasa pun rasa lagi bertenaga.. kenapa? Sebab-sebab kat atas tu...

So korang... lepas ni JANGAN tidur lepas sahur dan subuh ek.. kalu pun nak sahur.. sahur kul 5am.. lepas tu tgk tv ke.. melipat baju ke.. azan je terus solat subuh dan jangan tidur..buat la kerja-kerja rumah atau bersiap awal ke tempat kerja...

Dan yang paling saya suka.. pekena ni masa sebelum azan subuh.. mmg awesome dan terbaikkk la... bukan je mata segar dan hilangkan mengantuk tu.. tapi energy dia.. pergh... korang rasa dan amalkan.. mmg berlainan... tambah-tambah korang yang sedang nak kuruskan badan tu.. lagi sesuai tau...

minuman bertenaga

Berminat nak dapatkan? cari je saya

Puan Lina
017-5836865 
Pengedar Shaklee Kulim, 1Malaysia dan Brunei
SidPRO anda 867601


No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...