Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Friday, 24 July 2015

IMPAK suka makan bersulam air!

Semangat pagi ni nak kongsikan satu ilmu yang saya pegang sedari zaman sekolah dulu... Impak suka makan bersulam air masak mahupun air manisan...

kesan diet anda

Sebelum tu saya nak cerita satu kisah ni.. masa tu saya form 4, mengetuai kelab Persatuan Bulan Sabit Merah sebagai ketua perbarisan.. perlukan suara ynag lantang dan kuat untuk memberi arahan perbarisan yang saya ketuai.. setiap kali rest saya mesti minum air masak.. no more air manisan..

Satu sesi rehat ni kami makan kat kantin, kebetulan masa tu panas sesangat.. dan kami join makan dengan Cikgu kami ynag berasal dari semenanjung masa tu saya belajar kat (SMK Mat Salleh Ranau, Sabah), kawan-kawan orang Ranau mesti tahu sekolah ni.. hihih...

Masa sesi makan tu saya macam biasa akan minum air dulu kemudian makan nasi kat kantin sekolah.. masa tu hari Sabtu sesi latihan kami.. .Dan Cikgu ni tengah dia makan then dia sambil beri penerangan kat kami itu dan ini.. dalam masa dia bercakap tu dia teguk la air masak dia then dia bercakap semula. lepas tu sambung makan semula...

Tetiba... Cikgu ni buat kami terkejut.. Allahuakhbar... dia bersuara.. kami terkejut..ingatkan kenapa la.. apa la kami buat salah or ada apa-apa yang membuatkan dia sebegitu.. terus Cikgu ni bersandar... sekali kami bertanya...

Cikgu..cikgu kenapa.. lama kami menunggu jawapan dari Cikgu lelaki ni tau...

Lepas tu dalam beberapa minit kami pun dah selesai makan semua nak beredar dia cakap...

"Cikgu terlangar pantang cikgu... "

Kami pelik.. pantang?

Cikgu ni pun terangkan kepada kami.. yang dia sedari kecil di biasakan JANGAN MAKAN SAMBIL MINUM AIR! ni pesanan mak ayah Cikgu sedari kecil.. tu cikgu cakap terlangar pantang... ni kali pertama Cikgu makan sambil minum air secara tak sengaja....

Kami pun senyum je.. saya sememangnya di biasakan juga JANGAN minum ketika makan.. sebab nanti membazir nasi tu dan dulu-dulu kami selalu di ingatkan "kesian nasi tu.. korang tak mana..rezeki tau.."

 ============================================================
 Sebenarnya ramai  di antara kita yang gemar menikmati makanan dengan di temani segelas air kan? Mungkin sudah terbiasa makan di selangi minum air agar tidak tercekik dan tersedak... Tak salah sebenanrnya tetapi minum bersulam air ni boleh memberi KESAN BURUK kepada sistem penghadaman dan meningkatkan insulin dengan cepat dalam tubuh badan kita..dan bukan sahaja masalah kesihatan, tetapi turut membuatkan lemak berkumpul dengan cepat di segenap tubuh badan kita...

See.. apa yang kita lakukan sebelum ni?

Saya kan.. kalu ke kedai makan atau sebagainya..saya pastikan air sampai terlebih dahulu sebelum nasi..sebabnya saya pastikan separuh air tu saya habiskan terlebih dahulu sebelum saya mulakan pemakanan saya.. dan saya nak kongsikan ilmu ni untuk semua...

Tak nak PERUT BUNCIT kan? minum air sebelum makan @ minum air selepas 30minit makan... ini lebih baik dan sangat bagus untuk penghadamana kita.. dan.. saya pasti perut korang pasti tak akan buncit.. Tapi.. perlu konsisten.. jangna minggu ni buat.. minggu depan dah lupa.. dan ulang semula makan bersulam air la pulaaaa....

Sebab tu saya masih 45kg setelah 2 orang anak sekali pun.. saya pegang prinsip saya.. MINUM AIR SEBELUM MAKAN...

Korang cuba la... bukan je dapat kempis kan perut dan buang lelemak ni.. tapi penjagaan kesihatan dalaman kita itu yang sangat PENTING! tau...

Moga ianya memberi manfaat kepada semua...

Lagi kan.. korang nak bakar lelemak tepu tu dengan LECITHIN & buang dengna HERBALAX pun sangat terbaik... lagi cepat kempiskan perut tu..

Berminat? Cari saya di sini untuk bantu anda dan terangkan anda dengan lebih terperinici lagi...


Puan Lina
Pengedar Shaklee Kulim & 1Malaysia juga Brunei
Call / wasap di 017-5836865
SidPRO anda 867601
email: kedaivitaminlina@gmail.com






4 comments:

  1. oh saya baru tahu kak..terimakasih2 alhamdulillah atas ilmu baru ini. saya berazam untuk jaga kesihatan saya juga semaksima yg mungkin. btw, saya ambil alfalfa ^^v

    ReplyDelete
  2. Hehe...cian cikgu tu...ingat apa lah tadi..suspen je

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...