Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Tuesday, 16 June 2015

Masalah BAYI KUNING? Dapatkan Info Disini & Cara Atasinya

Sedikit info untuk para ibu hebat yang sedang risau dengan keadaan bayi anda.. Setiap kali bersalin.. mesti bayi kuning @ Juandis kan.. Kenapa ye?

tips dunia ibu

Dalam masa sama kita sering kali bertidak kelam-kabut bila Nurse kata "baby ada kuning ni, boleh cek dan ambil darah sekali lagi ye.." 

Kita sebagai ibu mestilah terasa "sakitnya tu disini" -> (jari bayi) saat kita melihat bayi nangis teresak-esak bila doktor mahupun nurse ambil darah untuk ujian sekali lagi kan... dah la lenggan bayi kita kecik je.. ambil darahnya bukan kemain lagi..aduhai anak ibu..

Sebenarnya ianya adalah proses sebaik bayi kita lahir.. normal seandainya ianya tak tinggi dan tak teruk.. sebabnya? Jom kita fahami kat sini...

===============================================

Jaundis terjadi pada bayi yang sihat apabila darahnya mengandungi bilirubin yang berlebihan – bilirubin ialah satu bahan kimia yang dihasilkan semasa penguraian normal sel darah merah.

Bayi yang baru lahir cenderung mempunyai tahap bilirubin yang lebih tinggi sebab mereka mempunyai sel darah merah tambahan yang mengangkut oksigen dan didapati kadang kala ginjal mereka yang masih baru tidak boleh memetabolismekan bilirubin yang berlebihan itu.

Apabila tahap bilirubin meningkat lebih daripada normal, kekuningan jaundis akan bergerak dari kepala ke bawah, ke tengkuk, dada dan dalam kes teruk, ia akan sampai ke jari-jari kaki.

Jaundis seperti ini yang dikenali sebagai jaundis fisiologi, selalunya tidak menyebabkan kerosakan pada bayi yang sihat (berbeza daripada jenis yang lebih serius dan luarbiasa yang disebabkan oleh penyakit ginjal atau penyakit resus).
=================================================

Bagaimana dan cara atasi Jaundis @ Bayi kuning ni?

Ibu-ibu hebat hanya perlu menyusunya bayi dengan sekerap yang boleh. Ibu juga  perlu mengejutkan bayi ibu dari tidur untuk menyusukannya, JANGAN biarkan bayi ibu-ibu terus lena tanpa di berikan susu ibu sekerap yang boleh. Masa ini ibu juga perlukan banyak rehat, air mencukupi, makanan dan sokongan yang banyak..

JANGAN mudah stress ataupun memakan makanan yang pedas (halia) @ panas terlebih dahulu..

Satu petua juga saya dapat dari Doktor cina, JANGAN berurut dengna minyak panas terlebih dahulu sehingga bayi ibu-ibu di sahkan bebas dari Juandis ni..

Dan INGAT jika bayi anda diberikan susu badan, dia tidak perlu diberikan sebarang cecair lain seperti susu formula atau air sebab penyusuan ibu yang kerap akan memulihkan jaundis.

Sememangnya ianya meletihkan bila kita terpaksa ke hulu dan ke hilir saat bayi mengalami "kuning" ni.. tapi ianya tak akan lama seandainya kita kerapkan penyusuan.. dan bagi bayi ibu-ibu ni kencing.. berak yang kerap dalam sehari.. Insyaallah..

Selain itu.. amalan pemakanan para ibu sedari hamil lagi juga sangat penting.. pengambilan sumber PROTIN yang lengkap juga memainkan peranan peting untuk para ibu tau.. JANGAN di anggap mudah andai tak nak letih kuar masuk ward hnaya di sebabkan bayi ibu-ibu kuning...

Antara pengambilan sumber PROTIN lengkap yang sesuai dan menghasilkan sumber protin yang tak dapat di hasilkan dalam pemakanan kita seharian dan non-GMO juga adalah...

Kebaikan Esp

Dan saya sendiri amalkan untuk anak puteri ke dua saya.. Yang mana si abang 100% ubat klinik dan hanya susu ibu hamil je saya amalkan.. si abang mau 30hari baru lepas di sahkan bebas dari Juandis ni..

Tapi bagi si adik? 8hari je.. Alhamdulillah.. ianya tak la memenatkan seperti  si abang.. yang sedari pantang langsung tak da pengambilan apapun sebab saya sendiri takut nak amalkan apa2.. Tapi bila dah anak kedua ni, "bertemu" pula dengan supplement hebat ni.. Ianya jauh berbeza.. Insyaallah, badan kita pun tak la penat dan lengguh-lengguh juga pemakanan dan susu badan pun sangat meriah...

Para ibu-ibu hebat dan bekerjaya mesti amalkan SET yang sebaiknya, ibu dapat bayi pun dapat kebaikannya...

Saya kongsikan apa yang terbaik.. Untuk lebih detail.. Cari saya di sini..

Puan Lina
017-5836865 
Pengedar Shaklee Kulim & 1Malaysia termasuk Brunei
SidPRO anda 867601

 Kesihatan anda adalah kebaikan 1 keluarga anda juga...

Credit info bersama BabyCenter

No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...