Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Wednesday, 17 June 2015

Duhai Suami; Sokonglah PENYUSUAN SUSU IBU...

Mungkin ramai di antara kita dah faham akan konsep penyusuan susu ibu ni kan.. Sudah lah menjimatkan. malah antara yang TERBAIK untuk si manja kita sehinggalah dia berusia 2tahun.. Tapi persoalannya.. bagaimana sokongan penyusuan susu ibu ni di kalangan suami, keluarga dan rakan-rakan sekeliling kita?

tambah susu badan

Saya cukup berbangga dengan sikap suami saya yang 100% menyokong penyusuan susu ibu ni.. andainya ada kenkawan.adik beradik dia yang baru lepas bersalin..dia akan ceritakan sedari pengalaman dia menyokong saya dalam penyusuan susu ibu ni... Tapi bagaimana pula keluarga yang lain?

Bagi anda juga bagaimana?

Sebenarnya orang kuat yang kita perlukan sokongan dalam penyusuan susu ibu ni selain dari diri kita sendiri adalah suami kita. Selain dari keluarga.. serta orang-orang sekeliling kita juga harus tahu, ynag mana Penyusuan Susu Ibu ni merangsang penghasilan hormon oksitosin dan prolaktin dalam tubuh si ibu.

Penghasilan dalam hormon prolaktin ini mewujudkan rasa tenang bayi kita.. juga si ibu dan sudah pastinya merasa mengantuk pada si ibu.. Alasan? mungkin YA pada mereka yang tak pernah mengalami.. Dan BETUL pada si ibu yang mengalami perkara yang sama seperti saya..

Dan, kekerapan anak menyusu yang tinggi memang memberi kesan pada tubuh si ibu, ibu akan mudah rasa mengantuk dan keletihan sebabnya (penyusuan juga membakar 200-500kalori) lelemak si ibu tau.. (sebab tu i kurus 45kg je ni haaa ).

Tapi betul..letih tau menyusukan anak ni andai mereka di luar sana tak memahami akan situasi si ibu yang sedang dalam penyusuan susu ibu... Korang memang laaa...

Fahamilah... Perjuangan isteri anda (untuk para suami) yang ingin memberikan yang terbaik buat anak anda (suami) juga... Keletihan ni sangat subjektif. Saya sendiri mengalamai saat saya tidak mengamalkan apa-apa makanan tambahan untuk menyokong penyusuan susu ibu ni.. sebabnya 100% apa yang ada dalam badan kita kita kongsikan untuk anak yang sedang menyusu dengan kita..

Saya ada join beberapa group penyusuan susu ibu dalam blog dan juga fb.. kebanyakkan aduan mereka adalah "LETIH" dan ada aduan yang menyatakan ahli keluarga mereka yang pandang serong pada Ibu menyusu ni..seolah-olah mengelat dari buat kerja rumah laa... "pemalas" dan sengaja mencari alasan agar tak buat kerja-kerja rumah dan sebagainya... (dah menyusukan anak kan.. dah tentu la fokus pada anak.tak kan la nak menyusukan anak sambil memasak pula kan? ) - ini kes kebanyakkannya kat rumah mentua la biasanya.. betul kan?

Tapi paling kesian bila suami sendiri akan berkata " isteri dia pemalas dan abaikan kerja rumah saat menyusukan anak".. Allahuakhbar... Nauzubillah la kan...

Dan fahamilah, menyusukan anak ni kesan positifnya bukan sahaja memberi kesihatan pada si manja kita sedari kecil tapi ianya akan terus berpanjangan untuk anak kita ni.. (beza tau anak yang menyusu susu ibu 100% dengan anak yang susu ibu tapi campo juga dengan susu formula) .

Untuk ibu-ibu yang menyusukan anak ni.. korang adalah SUPERWOMEN ! dan buat multitasking housechores; thumbs up!!!

Dan satu je penguat kita semua anda kita di label kan pemalas la bagai.. apa-apa la... JANGAN ambil pusing pun.. niat kita adalah nak berikan yang terbaik untuk anak kita kan?  - Insyaallah penat kita semua rasai ini adalah penat berPAHALA. kan? jadi JANGAN PUTUS ASA akan niat korang semua...

Happy breastfeeding semua...

Dan antara yang saya suka amalkan untuk saya terus kekal cergas apatah lagi di bulan puasa sedari anak pertama sehingga kini adalah.. SET PENYUSAN ni..sangat-sangat membantu dan ianya kurangkan masalah mengantuk dan keletihan saya saat anak menyusu.. dan.. kitakan multitasking.. semua boleh buat.. lepas anak menyusu.. sambung buat kerja itu dan ini.. apatah lagi yang bekerjaya.. lagi la tersangat perlukan ini.. Sebab?

Andai kita sayangkan badan kita.. hargai dan jagailah badan kita sebaik yang boleh.. duit boleh kita cari.. tapi badan yang sihat adalah dari kita sendiri.. bukan luaran yang kita pentingkan sebagai isteri dan ibu ni.. Tapi dalaman yang kita penting jaga. Bukan untuk siapa-siapa.. tapi untuk suami kita juga tau..


Korang perlukan SET ni dan korang pasti merasai KELAINAN untuk diri korang dan juga mr.suami pasti menyukai perubahan korang.. nak tahu apa yang suami korang suka tu?

Haaaa... terus hubungi saya untuk bantuan korang.. sesama kita jaga diri kita untuk jaga keluarga kita juga.

Puan Lina
017-5836865 
Pengedar Shaklee Kelum, 1Malaysia juga Brunei
SidPRO anda 867601

Sayang diri anda para wanita hebat.. dan sayangi suami juga keluarga anda...


No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...