Pengedar Shaklee di Kulim & Seluruh Malaysia. Untuk anda yang sedang mencari vitamin TERBAIK dan TERHANGGAT di Malaysia,Produk Shaklee yang pasti BERKESAN, SELAMAT dan SEMULAJADI.~mommylina 017-5836865~

Followers

Saturday, 16 May 2015

Tips Atasi Anak Bermain GADGET Setiap Masa!

Assalamualaikum.. pagi cuti ni mesti kita sibik mengemas rumah dan melayan anak-anak kan. Adakalanya kita nak jalan cepat nak buat kerja tanpa anak-anak menganggu, kota berikan gadget bukan?

Panduan ibu dan ayah

Perasan tak, cara kita ni dah salah? Kita sendiri dedahkan anak-anak kita sedari kecil mainan yang tak sepatutnya mereka dapat seawal usia mereka.

Saya juga tak lepas dari kesalahan ni... bila saya sedari yang terlalu banyak aksi2 anak ni mudah mengikut dengan apa yang dia lihatkan berulang kali dalam siaran tab tu.. pastinya dia mudah mengikut dan mudah terpengaruh.. Alhamdulillah bila menyedari akan kesilapan saya ni. Saya mula tegas.. buat apa saya ambil full chanel ASTRO masa tu.. yang mana kartun dan siaran segalanya ada tapi anak hanya mengadap tab semata-mata malah siang malam...

Berjaga je dari tidur...  "ibu mana tab adam"

Waaa.. sedari tu saya tersedar.. macam ni ke aku nak anak aku membesar? pagi2 dah minta tab? Main sampai habis caj? Lepas tu sambung dengan caj lagi?

Saya tak nak!

Apatah lagi masa tu anak baru sorang dan nak manja2 dengan tab bukan caranya...Cara saya mudah! Saya jenis tegas dan suami pula jenis berlembut.. tak pa..tak pa...

Alhamdulillah.. cara saya mudah je.. saya buat macam ni.

1. Saya bagi TEMPOH nak main... ( waktu tertentu sahaja) contoh la 1jam..lagi 10minit saya remain kan kat anak saya &  tepat 1 jam saya tegaskan... nak saya tarik terus or nak anak saya bagi cara elok.. esok sambung lagi... tu 1.

2. Saya tegas... boleh main ke tak.. once langgar apa yang saya tetapkan.. mau beberapa minggu juga saya limitkan atau saya simpan langsung tak bagi main...

3. Cara paling mudah. Bagi je tgk kartun tv tapi saya tegas.. CERIA saya tak suka sangat sebabnya.. bahasa mudah anak2 faham. Kasar dan asyik kartun dan lawan2 je... tak nak la anak2 kita terdedah dengan cara macam tu kan..

4. Saya belikan basikal untuk anak saya bermain di laman.. dan kuarkan peluh selain mengadap tab or tv je..atau..saya bawa anak2 riadah petang... sesama...

Mudah je caranya.. HATI ibu kena tegas.. jangan mudah mengikut "arahan" anak2 sekali pun mereka TANTRUM ke... menangis ke...

Satu je saya pegang... Biar mereka nangis masa ni sebab kita tegas & memberi serta buat untuk kebaikan mereka ; DARIPADA kita ibu dan ayah yang menangis bila mereka dah dewasa mereka atas kesilapan kita sebab terlalu manja dna menurut kata mereka alasan mereka kecil lagi...

Tu kata tegas saya.. dan saya pegang kata2 ni sedari saya kecil lagi masa saya merengek kecil nak itu ini..tapi mami dan bapa saya tak bagi.. sebabnya tak nak biasakan kita mudah dapat apa yang kita nak tanpa usaha dan meraih kejayaan...

Alhamdulillah... setiap kata mak ayah kita betul... dan pernah saya di tegur oleh seorang hamba Allah ni di airport.. masa tu anak nak maianan yang bernilai RM140 Ultramen je pun.. kat luar kalu kat pasaraya RM60 lebih kurang la.. kat kedai biasa2 boleh dapat RM10. Tapi sebabkan kat Airport harga berganda.. Hamba Allah ni terus tegur.. JANGAN DI IKUTKAN SANGAT KATA ANAK SEKALI PUN KAMU MAMPU.

Tersentap saya dan suami.. sememangnya betul kata hamba Allah tu... kami suami isteri pujuk la anak ni beli coklat je... Alhamdulillah anak nak.m dan kebetulan memang dia ada bawa mainan pun..

Bertegas demi masa depan anak-anak tak salah. Dan apatah lagi sekarang sya surirumah sepenuh masa dengan anak2 ni.. lagi la.. sekali pun kita mampu.. Jangan keterlaluan.

mommylina  ^ 017-5836865 ^
Pengedar Shaklee Kulim & 1Malaysia juga Brunei
No ID 867601

Mahu dapatkan penjagaan kesihatan secara semulajadi; selamat dan berkesan? Sila dapatkan konsultasi terus dari saya.

Sharing is caring. Love is beautiful.


























No comments:

Post a Comment

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...