5 Tips Anak Tak Mengadap Gadget 24Jam!

Anak-anak ni kalu kita bagi gadget dan biasakan dorang dengan segala gadget sangat mudah la kerja kita kan, tak kesannya mereka kurang pergaulan dengan kita apatah lagi dengan rakan-rakan sekeliling mereka.

keluarga bahagia

Cara mudah saya, sememangnya gadget untuk anak ada je, sebab dari kita kan, tapi bagaimana nak limitkan dia dari mengadapt tab je, cara mudah saya?

1. Saya belikan dia buku-buku yang menarik perhatian dia

2. Warna kegemarna dia yang dia nak (Contohnya; Gambar ada kartun upin ipin ke)

3. Saya temankan dia berwarna bersaing dengna dia agar dia pun tak la nak minta tab je

4. Saya limitkan dia nak tgk tab yang banyaknya dia tgk you tube cerita kartun upin ipin je... lepas satu tahap yang saya janjikan dengan anak hero saya ni, (contohnya; Abang kul 9.30 stop pegang tab ye; dan saya akan kotakan kata-kata saya dan dia sendiri serah or letak tab kat meja) ; dengan menutup line internet tanpa memberitahu akan dia yang kita tutup line internet. (Mudah je kan... haha; tak la nampak kejam dan tegas sangat)

5.  Tak perlu charge tab dia bila dah habis battery, lepas beberapa masa baru charge semula... or sorok dan simpan lepas je charge tab or telefon yang dia biasa main. (lagi senang, bila dia tanya saya cakap mudah je, mana dia letak then suh dia cari, tak la tipu anak kan... ^__^ )

Anak-anak kita zaman sekarang ni dah zaman IT gadget bagai, tapi kita kena la pandai lebih serta memainkan peranan penting dalam menanggani situasi bersama anak-anak tanpa mereka rasa tertekan, dan ajak anak-anak ke taman permainan dan biarkan mereka bermain sepuasnya bila dorang ni dah letih petang main kat pandang.. sah-sah lepas maghrib terus terlena tanpa kita 'paksa" lagi dorang nak tidur kan...

Nak senang kerja kita, kita kena la layan anak-anak dulu secara rela hati mereka akan ikut dan dengar apa yang kita dah biaskan dengan mereka.. bukan nak mengarah kat anak-anak, TAK; tapi kita nak mereka disiplin kan diri mereka agak kita tak menyesal di kemudian hari kan....

Insyaallah... perkongsian ni adalah tips dari saya sendiri sedari anak saya 3y dan sekarang dah 4 tahun, dia sendiri akan faham apa ynag perlu dan tak perlu nak buat... Tapi kadang tu ada masa meragam tu saya biarkan je.. ye la anak-anak kan, tak kan kita nak control setiap masa... mereka ada kebebasan bersuara.. so ada masa kita layan dan follow anak-anak, sebab saat mereka besar nanti, mereka akan mesra dengan kita....

Dan smartphone saya juga saya tak anak biasakan anak-anak main, sebab ianya adalah hak kita, anak-anak main apa yang mereka ada je.. kalu dah terbiasa bagi.. mau kerja kita pun tak jalan kan.. asyik berebut gadget je ngan anak-anak..

Dan mungkin ibu-ibu boleh berkongsi tips juga sesama kita.. boleh tinggalkan komen di ruangan entry sini, boleh kita berkongsi pendapat untuk kita mendidik anak-anak kita kan...

=======================================
Berminat dan perlukan bantuan saya tentang produk SHAKLEE?

Jika anda perlukan sebarang konsultasi berkenaan produk Shaklee / menjana pendapatan dengan Shaklee/ menjadi ahli Shaklee / bekerja dari rumah, anda boleh hubungi saya Puan Lina (017-5836865) Pengedar Shaklee Kulim dan Bukit Mertajam & 1 Malaysia.

1 comment:

  1. Great tips! Kita yg kena pandai2 lure minat anak ke tempat lain supaya tak asyik fikir nak main gadjet je :)

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...