Betul Ke Soya Bahaya Untuk Di Amalkan?

Sebut tentang soya, saya bertanyakan pada kawan saya, betul ke soya bahaya untuk di amalakn.. kenapa pula, bukan ke soya ni bagus untuk kulit.. masa tu beria saya minum soya sebab nak kulit cantik dan awet muda konon la kan....

esp shaklee

Dan sebabkan saya ni jenis tak kena tak serik, sepanjang saya mengandung anak pertama saya, soya la menjadi pilihan saya.. Sampai suami tegur, kenapa soya je nak minum ni.. tak muak ke, minum la susu tu juga (susu anmum) dan masa hamil anak pertama ni saya belum lagi kenal SHAKLEE tau... kuno kan masa tu saya... Tapi kawan-kawan terus pun saya tak endahkan... mmg kenala dengan saya...

Lepas bersalin, sememangnya kulit anak saya merah putih... kulit cantik sangat... Tapi sehari lepas tu.. hambikkkk saya... masa susu kan anak.. kulit sangat sensetif... kalu kena air susu even setitik je pun..ruam merah-merah habis satu muka... masa tu saya tak pasti lagi kenapa..

Sebelum lepas tu.. masih juga .. jap ok jap ruam.. pantang panas.. mesti merengek-rengek nangis dan berpeluh lagi la ruam.. ruam kan kalu terkena panas dah pasti pedih.. ktia pun tak tahan ni kan pula bayi... lepas tu siap jumpa doktor la.. dan apa yang paling saya tak suka.. doktor kata bayi saya ada ezcema.. haaa.. kan dah kena... sebab saya ada asma masa kecil-kecil dulu.... hambikkk saya...

Kenapa saya katakan soya biasa-biasa ni sangat menganggu kesihatan kita? bayangkan soya ni kan genitik yang di ubah suai tak kita oleh si pemaju ke atau kita buat sendiri.. sebenarnya soya ni sangat sensetif pada suhu panas dan tak tahan lama.. Bukan memberi kesan tak elok untuk kulit je.. malah juga kesihatan... dulu masa anak batuk, mesti nampak macam lelah.. bernafas kuat sangat... saya tahu tu semua kesan dan saya amalkan soya yang keterlaluan...

TAPI ... nak tahu tak...

Bila saya hamil anak kedua.. saya sememangnya dah fobia pada soya biasa-biasa.. boleh dikatakan lepas nampak kesan pada anak pertama saya..saya langsung tak sentuh soya biasa-biasa ni.. Tapi dengan ESP Shaklee sya tau ianya juga dari soya TAPI ianya dari SOYA NON-GMO tau yang mana tidak di ubah wlaaupun 0.001 pun dalam soya ni.. dan 100% protin yang selamat, berkesan dan semulajadi...

Bila dengan anak kedua saya..saya 100% amalkan Shaklee, paling saya suka ESP ni..sebab pemberi tenaga saya yang tak reti duduk diam kat rumah even dah sarat pun..

Dan bila saya bersalin anak kedua saya.. kulit sememangnya cerah juga... yela saya juga cerah katakan.. (perasan ja)... lepas tu.. apa yang membezakan si abang dan si adik.. kulit si adik even terkena susu badan pun.. sangat tak ruam pun.. lepas tu, kulit lagi lembut dan yang saya sukaaa sangat.. si adik ni walaupun dalam keadaan panas sekali pun dia relexxx je tidur.. berpeluh-peluh pun nyaman je dia tidur.kadang saya yang kesian.. sebab berpeluh-peluh... hihi...

Sejak tu saya tahu.. SOYA biasa-biasa dan SOYA yang berperkataan Non-GMO ni adalah lagi selamat untuk di amalkan.. malah sangat elok juga untuk kulit, tenaga dan memperbaiki dalam kita tanpa kita perlu makan jamu-jamu segala bagai pun... bagi saya "jamu" saya adalah Shaklee Produk... Sampai ada bertanyakan kat suami saya...

"ko tak bagi isteri ko makan ke, aku tgk makkin kecil pula ni dah anak 2"...

Hahaha..kesian my mr.suami.. bukan tak cukup makan, tapi sebab khasiat saya lengkapkan dalam badna saya.. jadi tak la saya asyik makannnnnnnnn je walaupun saya menyusukan anak saya secara eksklusif untuk anak-anak saya....

Bagi saya, kalu dah minat nak minum soya. sila la pilih soya yang betul-betul memberi kebaikan kepada kita juga anak-anak kita... dan nak tahu.. sampai sekarang anak sulung saya tu kulit agak sensetif sedikit.. tapi dah berandur pulih since minum MEALSHAKE juga serta saya berikan OMEGA untuk kesihatan dia juga... Sebab saya dan anak sulung saya ni tak suka ubat... Tapi dengan VITAMIN laju pula... tu la kelebihannya vitamin semulajadi.. kita tak perlu memaksa anak-anak kita makan sesuatu yang mereka tak suka.. Apatah lagi ubat yang sangat pahit untuk mereka...

esp shaklee untuk kesihatan dan cantik
Nanti saya kongsikan lagi melalui fakta dan sebab kenapa SOYA GMO ni menganggu kesihatan.. berbanding SOYA NON-GMO yang baik serta selamat untuk di amalkan....

Semoga perkongsian saya ni membantu para ibu di luar sana yang sukakan soya... tapi ni pengalaman yang saya alami.. mungkin anda ada pendapat anda yang tersendiri juga kan....

Mahu kan keterangan lanjut tentnag ESP Shaklee atau Soya Non-GMO ni.. boleh saya bantu anda juga.

Jom kita amalkan hidup sihat..dan saya sedia membantu anda


Cari saya di sini untuk kita sama-sama lakukan "transformasi".
  --> Pengedar Shaklee Kulim | 017-5836865 <-- 
Untuk sebarang pertanyaan tentang produk Shaklee ... anda boleh terus hubungi saya.
 
Fb ~ LinzShopee | Page ~ KedaiVitamin
 
Boleh terus dapatkan sini juga... klik ikon di bawah
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0747b9be4f90056c30eb5241f06bfe9b
 
 

11 comments:

  1. oo bru tau tak semua soya bagus la ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah dear.. bagi saya dan pengalaman saya... sebab anak kedua langsung tak minum soya kotak or buat sendiri...

      Delete
  2. Replies
    1. moga perkongsian memberi manfaat semua...

      Delete
  3. ini pengalaman adik perempuan saya... anak pertama dia minum soya macam cerita entry ni dan anak dia keluar putih melepak dan cantik (soya dia buat sendiri pakai kacang tempe) dan bijak... anak kedua dia minum milo, keluar anak sangat aktif sampai pening kepala, jatuh dari troli kat pasaraya pun tak nanges... lepas tu anak ketiga dia buat macam biasa jer... dapat anak yg manja sangat ngan mak bapak.. ketiga2nya perempuan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Najib Ariyan... betul.. tak kisah anak lelaki ke perempuan..semua bergantung pada apa yang si ibu amalkan dan makan sepanjang hamil.. dan ada juga kawan bg info yang masa hamil makan coklat je ..mmg anak perempuan.. tapi tersangat la aktif sebab terlebih makan manisan.. sebab tu ramai yang kata.. masa kecil bayi ni ikut apa yang ibu amalkan sepanjg kehamilan.. bila dah besar.. ikut ayah pula.. so dua-2 memainkan peranan penting kan...

      Delete
  4. thank for the info..baru saya tau..patut la kulit anak sulung saya pun sensitif kot..dulu masa dia msh dlm perut hari2 minum soya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. haah..sama la kita @Winnie Lurang ... tapi anak kedua ni ok ja.. even tidur dalam panas relex ja...

      Delete
  5. Terima kasih kongsi ML.. sangat bermanfaat..

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama-2 @CAHAYA HIDUPKU (Nur Hayati) ..moga2 membantu para ibu atau to be mommy lepas ni...

      Delete
  6. Nice sharing,tq...
    salam kenal dr kak nurul.

    ReplyDelete

Impian nak membantu lebih ramai orang untuk hidup sihat secara semulajadi dan lebih ramai surirumah bekerjaya dan berpendapatan bersama Shaklee hanya dari rumah.

Terima kasih sudi singgah dan komen...